افزایش خطر سرطان پوست (آفتاب سوختگی)

افزایش خطر سرطان پوست (آفتاب سوختگی)

آفتاب سوختگی و اشعه ماورای بنفش به سادگی می تواند به پوست صدمه بزند . این صدمه می تواند موجب سرطان پوست شود. میزان کل تشعشع خورشید طی سال ها و در معرض خورشید قرار گرفتن به میزان زیادی که موجب آفتاب سوختگی می شود، می تواند باعث سرطان شود. بیشتر مردم تا سن ۱۸ سالگی ۸۰ درصد در معرض خورشید بودن سراسر عمرشان را تجربه می کنند.
بنابراین به والدین توصیه می شود که از کودکان خود محافظت کنند. برنزه شدن، واکنش پوست شما به پرتو فرابنفش است. در واقع برنزه شدن واکنش محافظتی برای جلوگیری از صدمه بیشتر پوست در مقابل نور خورشید است. از سویی این واکنش، پوست شما را از سرطان محافظت نمی کند. به خاطر داشته باشید که سرطان پوست خیلی به کندی رخ می دهد. آفتاب سوختگی که در این هفته در شما ایجاد می شود ممکن است در ۲۰ سال بعد یا بیشتر باعث ایجاد سرطان پوست شود.
وراثت
در صورتی که سابقه سرطان پوست در خانواده شما وجود دارد، شما احتمالا در معرض خطر بیشتری هستید. کسانی که پوست تر دارند و از نژاد اروپای شمالی هستند، بیشتر مستعد سرطان پوست می باشند.

 

 محیط
در حال حاضر میزان پرتو فرابنفش در مقایسه با ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته بیشتر است و علت آن کاهش لایه ازون (سوراخ شدن لایه ازون) در جو زمین می باشد. هر چه لایه ازون کمتر شود میزان رسیدن پرتو فرابنفش به زمین بیشتر می شود. سایر عوامل موثر عبارتند از: ارتفاع، عرض جغرافیایی و پوشش ابر. هرچه ارتفاع افزایش می یابد، پرتو فرابنفش قویتر می شود. در عرض جغرافیایی بالاتر، جو نازکتر نمی تواند پرتو فرابنفش را به اندازه ای که سطح دریا، تصفیه می شود، کاهش دهد. در خط استوا تشعشع خورشید قویتر است.
در قطب جنوب، شیلی و نیوزیلند ( زلاندنو) میزان پرتو فرابنفش به ویژه در فصل بهار به علت سوراخ شدن لایه ازون در نیمکره جنوبی خیلی بیشتر از میزان طبیعی است. عاملی که به طور واقعی پرتو فرابنفش را کاهش می دهد، پوشش ابر است. آب و هوای مرطوب با پوشش منظم ابر، ممکن است به میزانی کمتر از ۵۰ درصد دارای پرتو فرابنفش باشد.
میزان واقعی پرتو تحت تاثیر چگالی ابرها است. اندازه گیری های لایه ازون در خط استوا در سپتامبر ،۱۹۹۵ موجود می باشد. گزارش های سازمان ملل متحد، نشان می دهد که در سال جاری سرعت کاهش لایه ازون بیشتر از آنچه که انتظار می رفت، بوده است و منطقه ای به وسعتی بیش از اروپا، به طور مشخص میزان بیشتری از پرتو فرابنفش را دریافت کرده است.
چگونه می توان خطر سرطان پوست را کاهش داد؟
آفتاب سوختگی شدید می تواند خطر سرطان را به میزان ۵۰ درصد افزایش دهد. اثر پرتو فرابنفش روی پوست شما بستگی به شدت پرتو و طول مدت در معرض قرار گرفتن آن دارد. نحوه واکنش پوست شما به میزان پرتو تابیده شده به زمینه ژنتیکی تان بستگی دارد. از سویی اگر شما بندرت دچار آفتاب سوختگی می شوید مناطق حساس مانند لب هایتان، بینی و کف دست هایتان را باید محافظت کنید. از طرف انجمن پوست شناسی در مورد سرطان پوست توصیه های زیر ارایه شده است که برای کاهش خطر سرطان پوست به کار ببندید.
▪ خود را در معرض تابش نور خورشید به ویژه در اواسط روز و بین ساعات ۱۰ صبح و ۳ بعدازظهر کمتر قرار دهید.
▪ کرم های ضدآفتاب حداقل با ۱۵ spf یا بیشتر را در مناطقی از بدن که در معرض نور خورشید می باشد، به کار ببرید.

 

▪ کرم های ضدآفتاب را هر دو ساعت یک بار حتی در روزهای ابری به کار ببرید. پس از شنا کردن یا عرق کردن، کرم را مجددا استفاده کنید.
▪ از لباس هایی استفاده کنید که تمام بدن شما را بپوشاند و روی صورت شما سایه ایجاد کند.
( کلاه های لبه دار هم بر صورت و هم بر پشت گردن شما سایه می افکند)
▪ از کودکان خود مراقبت کنید. از در معرض آفتاب قرار گرفتن آنها در نور خورشید به ویژه زمانی که شدت دارد ( بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر) خودداری کنید، در ضمن کرم های ضدآفتاب در کودکان ۶ ماهه و بالاتر استفاده کنید. از مصرف کرم های ضدآفتاب برای کودکان کمتر از ۶ ماه جدا خودداری کنید. از در معرض قرار گرفتن کودک کمتر از ۶ ماه در نور خورشید جدا باید خودداری کنید.

افزایش خطر سرطان پوست (آفتاب سوختگی)
رای دادن به این مطلب
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics