عوارض تاتو ابروها

عوارض تاتو ابروها

تاتو همان خال کوبی است که درقدیم انجام می شده است، با این تفاوت که در زمان های قدیم از تصاویر شیر و اژدها برای اثبات پهلوانی استفاده می شد و امروزه صرفاً جهت آرایش، خط باریکی روی پلک چشم ، داخل ابرو یا دور لب تاتو می شود .
برای تاتو کردن از سوزن های مخصوص استفاده می شود و این کار غیر از درد فراوان ، خونریزی زیادی هم به همراه دارد . پس از خال کوبی نیز رعایت نکردن بهداشت فردی ، می تواند شخص را در معرض ابتلا به بیماری های خطرناکی چون ایدز و هپاتیت قرار دهد.
تحقیقات اخیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی در ایران نشان می دهد که یکی از بیماری های شایع عفونی و مسری در کشور ما هپاتیت است . اغلب اوقات هپاتیت نوع C و گاهی نیز هپاتیت نوع B به صورت مزمن باقی مانده و می تواند به نارسایی کبد و نیز سرطان این عضو حیاتی منجر شود .
هر دو نوع این هپاتیت از طریق خون منتقل می شوند ، ولی تحقیقات گسترده نشان می دهد که تاتو می تواند یکی از روشهای انتقال هپاتیت به خصوص هپاتیت نوع C باشد.

خال کوبی

همچنین کسانی که خال کوبی می کنند ۹ برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند، در حالی که در افراد بدون خال کوبی این بیماری بسیار کمتر دیده می شود.

انجام خال کوبی در محلهای سنتی و آلوده ، اندازه و بزرگی خال کوبی ، همچنین استفاده از رنگهای سفید، زرد ، نارنجی ، قرمز، احتمال ابتلا فرد به این بیماری ها را افزایش می دهد.

سایر بیماری های عفونی مثل هپاتیت B ، سیفیلیس، جذام و سل نیز می تواند از طریق خال کوبی یا تاتو منتقل شوند.

 متاسفانه امروزه خال کوبی ظریف و تاتو در میان جوانان و نوجوانان ما رایج شده است، در حالی که اکثر این افراد از خطر انتقال بیماری های خطرناک عفونی از این طریق بی اطاع هستند.

در خصوص ایدز نیز ثابت شده است، ویروسی که موجب ابتلا به این بیماری می شود، از سه راه اصلی آمیزش جنسی ، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده و مادر آلوده به بدن افراد سرایت می کند.

تحقیقات نهادهای علمی نشان داده است که به واسطه تماس سوزن با خون در عمل خال کوبی ، خطر ابتلای فرد به ایدز زیاد است و این دسته از افراد در مجموعه گروه های پرخطر قرار می گیرد.

پزشکان تاکید می کنند که حتی با رعایت نکات بهداشتی ، خطر ابتلا به ایدز و دیگر بیماری های عفونی در کسانی که خال کوبی می کنند ، زیاد است و این ادعا که در تاتو از وسایل مخصوص استفاده می شود، به هیچ وجه یک ادعای منطقی و علمی نیست
مشکلات و عوارض ناشی از تاتو کردن چیست؟

عفونت

علت گزارش شده برای این مشکل استرلیزه نامناسب و نادرست وسایل تاتو کردن و استفاده از رنگ های آلوده می باشد. تاتوکارها برای این کار یا کم تعلیم دیده اند و یا اصلا تعلیم ندیده اند و اغلب نمی دانند که چطور وسایل خود را بهداشتی نگه دارند تا از انتقال بیماری های خونی مانند هپاتیت یا حتی ایدز جلوگیری کنند.

اگر چه تعدادی از رنگ های اضافه شده به تاتو برای استفاده در لوازم آرایشی تایید شده اند اما هیچیک برای تزریق در پوست مورد تایید قرار نگرفته اند. استفاده از رنگ های تایید شده در تاتو، خطوط را منقطع می کند. بعضی از این رنگها، رنگ صنعتی هستند که فقط بعنوان جوهر پرینتر و یا رنگ نقاشی اتومبیل مناسبند.

تاتو مانند یک زخم باز است که یا باید آن را پوشاند و پانسمان کرد و یا با استفاده از کرمهای آنتی بیوتیک از آن مراقبت کرد تا عفونی نشود و هنگام رفتن زیر تابش آفتاب از کرمهای ضد آفتاب استفاده کرد. توصیه می شود همه پس از انجام تاتو حتما از قرار گرفتن زیر تابش مستقیم آفتاب اجتناب نمایید. و از کرمهای ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ بر روی تاتو استفاده کنید. تاتو به عنوان راهی برای انتقال بیماری عفونی مانند هپاتیت B ، سیفلیس، جذام، سل، سرطان پوست، psoriasis ، سندروم شوک سمی و یا حتی تغییرات رفتاری شناخته شده است.

خطر زخمهای ناشی از عفونت
برداشتن و پاک کردن اثر تاتو یک کار پرزحمت و پررنج است که معمولا با چند راه درمانی و هزینه های قابل توجه ای همراه است. پاک کردن تاتو بدون ایجاد زخم شاید غیر ممکن باشد. تقریبا تمام مشکلات از وقتی شروع می شود که مردم در می یابند که از انجام تاتو پشیمان هستند و اقدام به پاک کردن آن می نمایند.

انتقال هپاتیت B
هپاتیت B بزرگترین خطر را ایجاد می کند و این ویروس از طریق استفاده از سوزن مشترک تاتو منتقل می شود.

انتقال ایدز
تاتو کردن همچنین به انتشار ویروس ایدز کمک می کند. خطر افرادی را که از نوک خودکارهای خالی خودنویس برای تاتو کردن استفاده می نمایند بیشتر تهدید می کند. دریافت ویروس HIV از طریق تاتو کردن زیاد معمول و رایج نیست، اگر تاتوکارها از اصول کنترل صحیح عفونت تبعیت نکنند این امکان همیشه و بالقوه وجود دارد.

خطر افزایش سرطان
رنگ ها و جوهر های جدید هر روزه به بازار آمده و زود هم ناپدید می شوند. این جوهرها و رنگ ها باعث تحریکات و التهابات پوستی می شوند. نکته منفی در مورد این جوهرها این است که هنوز عوارض دراز مدت استفاده از این جوهرها مشخص نشده است.

این جوهرها احتمالا می توانند باعث ایجاد و بروز بعضی از سرطانها باشند. کسانی که تاتو می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های عفونی پوستی هستند. اگر شما زمینه حساسیتی در پوستتان دارید، پس از تاتو کردن امکان تشدید و یا بروز آن در شما بیشتر است.

انتقال هپاتیت C
تاتو کردن می تواند شاهراهی برای ابتلاءبه هپاتیت C باشد، شایع ترین عفونت ویروسی مزمن که ۲ درصد از جمعیت مردم آمریکا به آن آلوده شده اند. تحقیقات نشان داده که مردمی که در سالن های تبلیغاتی تاتو، تاتو کرده اند ۹ بار بیشتر از مردمی که تاتو نکرده اند در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C می باشند.

هپاتیت C می تواند از طریق تاتو کردن بوسیله سوزن های از قبل استفاده شده توسط مشتریان قبلی و یا رنگ های استفاده شده ، نقص در تکنیک استرلیزه کردن، مانند امتحان تیزی سوزن با دست و بعد تماس آن دست با پوست کسی که تاتو روی او انجام می شود منتقل می شود.

اگر فکر می کنید که شما در معرض بیماری های HIV ، هپاتیت C و یا هپاتیت B قرار گرفته اید حتما تست مربوط به بیماری خود را انجام داده بعد اقدام به تاتو نمایید. در مورد هپاتیت B می توانید واکسن آن را تزریق نمایید.

هنگام تاتو کردن حتما از سوزن های یکبار مصرف آماده و جوهر تازه و نو در ظرف های آماده استفاده نمایید و از استرلیزه شدن و ضدعفونی شدن وسایل تاتو در دستگاه اتوکلاو مطمئن شوید.

مراقب باشید که تمیز کردن وسایل با سفید کننده ها و یا هر ضدعفونی کننده دیگر ویروس هپاتیت C را از بین نمی برد.

برای‌ ازدواج‌ کردن‌، بیش‌ از جنگ‌ رفتن‌، شجاعت‌ لازم‌ است‌.

تاتو کردن ابروها عوارض داره
اگر شما هم جزء آن دسته افرادی باشید که خیلی به زیبائی خود اهمیت می‌دهند، ممکن است غافل از عوارض آن، اقدام به تاتوی ابرو، تزریق برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت و … کرده باشید. ناگفته نماند که “تاتو” این روزها، روی صورت خیلی از زنان جایگزین ابروی طبیعی شده است، در حالی که عوارض خطرناکی چون سل، جذام، سیفلیس، ایدز، هپاتیت نوع B و C دارد. البته این تنها عوارض عفونی این کار است. تاتو دارای عوارض حساسیتی چون اگزما، تورم و خارش مکرر، ایجاد “کلوئید” و بافت اضافه در ناحیه تزریق نیز هست که در این صورت، بیمار باید تا آخر عمر از پماد یا کورتون‌های تزریقی استفاده کند. دکتر “حمیده مروج” متخصص پوست و استادیار دانشگاه شهید بهشتی، در این باره می‌گوید: با انجام تاتو ممکن است سلول‌های اطراف محل تزریق ملتهب و به صورت دانه‌های تسبیح برجسته و بنفش شوند.

تک‌برداری از این ضایعه (برای تشخیص) موجب ایجاد خط بخیه روی ابروی فرد شده و در چهره، شکل بسیار ناخوشایندی ایجاد می‌کند. وی درباره مواد تشکیل‌دهنده تاتو می‌گوید: تاتو در واقع تزریق مواد رنگی به پوست است که این مواد ممکن است جیوه، کربن، آهن، آلومینیوم و یا روی باشند. پوست از بیرون از سه لایه (اپیدرم)، (درم) و “چربی زیر جلد” تشکیل شده و “شاخی” خارجی‌ترین لایه اپیدرم است که دائماً تجدید و لایه جدیدی جایگزین آن می‌شود. موادی چون حنا و رنگ مو نیز در واقع به این لایه رنگ می‌دهند، به همین دلیل پس از چند هفته کاملاً از بین می‌روند. وی می‌افزاید: درم لایه ماندگار پوست است.

اگر مواد تاتو به این لایه تزریق شود برای همیشه باقی می‌مند، ولی در صورتی که در لایه شاخی و لایه‌های سطحی اپیدرم تزریق شود، کمرنگ شده و به‌تدریج از بین می‌رود. وی یکی دیگر از عوارض تاتو را حساسیت پوست به مواد رنگی استفاده شده در آن، عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر این مواد از رنگ قرمز (ترکیبات جیوه) یا رنگ زرد تشکیل شده باشد، وقتی فرد در معرض نور آفتاب قرار گیرد، دچار حساسیت می‌شود. همچنین اگر در تاتو مواد دارای رنگ‌های مشابه پوست مثل آلومینیوم و روی به‌کار رفته باشد، ممکن است در ناحیه تزریق برجستگی‌ به شکل دانه‌های تسبیح ایجاد کند. دکتر “مروج” درباره امکان برداشتن تاتو پس از تزریق می‌گوید: می‌توان تاتو را جراحی کرد و برداشت، اما جای آن باقی می‌ماند. اگر تاتو از ماده کربن تشکیل شده باشد، می‌توان آن را به‌وسیله لیزر Q-Switch برداشت. ولی در صورتی که دارای مواد رنگی، به‌خصوص قرمز، قهوه‌ای و زرد باشد، به‌علت ترکیبات آهنی که در این مواد وجود دارد امکان برداشتن آنها وجود ندارد و بعد از استفاده از لیزر، ناحیه تزریق برای همیشه تیزه باقی می‌ماند. از سوی دیگر، متأسفانه خیلی از خانم‌ها وقتی از تاتویشان راضی نسیتند، برای پاک کردن آن از تاتوی سفید استفاده می‌کنند و با این‌کار به جای زیباتر شدن، شکل ضایعه ناخوشایندتر جلوه می‌کند.

وی با بیان اینکه تاتو معمولا در مؤسسات زیبائی و آرایشگاه‌ها انجام می‌شود، می‌گوید: البته پزشکانی هم هستند که این کار را انجام می‌دهند، اما به خاطر عوارضی که دارد از سوی نظام پزشکی و انجمن پوست تأید شده نیست.

وی می‌افزاید: ما کاشت مو را در ناحیه ابرو تنها در مورد کسانی که در اثر سوختگی یا زخم، ابرویشان را از دست داده‌اند، به‌کار می‌بریم که از نظر ظاهری زیبائی ندارد، دکتر مروج اضافه کرد: عوارض تاتو و حساسیت افراد به این مواد به هیچ عنوان، از قبیل قابل پیش‌بینی نیست، توصیه ما این است که افراد این کار را انجام ندهند، زیرا این زیبائی ارزش لطمات جبران‌ناپذیر آن را ندارد

مراقبت‌‌های پس از تاتو

بعد از انجام تاتو، ۱۲- ۲ ساعت محل آن را با بانداژ بپوشانید. ۲ بار در روز به وسیله صابون آنتی باکتریال زخم تاتو را به آرامی بشویید و خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.

بهتر است پس از تاتو، به محل آن پماد آنتی‌بیوتیک بزنید تا خطر عفونت پوستی را کاهش دهید. تا جایی که می‌توانید روی آن را نپوشانید و از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید و شنا کردن خودداری کنید.

عوارض تاتو ابروها
رای دادن به این مطلب
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics