مراقبت از پوست در تابستان

Skin Care in Summer

داشتن پوستی شاداب، درخشان و سالم آرزوی همه است. پیر و جوان یا زن و مرد هم تفاوت چندانی ندارد، همه می خواهند پوستی زیباتر و سالم تر داشته باشند. در حقیقت پوست یکی از ملاک های زیبایی ظاهری است و شاید به همین دلیل بیشتر به آن توجه می شود.

بیشتر مردم در روزهای سرد و خشک زمستان، با استفاده از کرم های مخصوص سعی می کنند طراوت و سلامت پوست خود را حفظ کنند. ولی روزهای گرم تابستان چطور؟ تصور می کنید پوست در این روزها نیازی به مراقبت ندارد؟ متخصصان می گویند درروزهای گرم سال پوست بدن به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری های پوست و مو در گفت وگو با جام جم درباره بیماری ها و مشکلات پوستی در فصل تابستان می گوید: «با فرارسیدن فصل گرما ممکن است ۲ دسته مشکلات پوستی برای فرد ایجاد شود. یک دسته مهم از این مشکلات، بیماری های ناشی از ایجاد عفونت های پوستی همچون عفونت های قارچی، باکترییایی، ویروسی و میکروبی هستند که ممکن است در فصل گرما تشدید شود.»

وی با اشاره به این که این عفونت ها در فصل سرد سال هم وجود دارد، خاطرنشان می کند: «گرما، رطوبت و شرایط آب و هوایی در فصل گرم سال می تواند محیط را بیشتر مستعد ایجاد و رشد عفونت های مختلف کند.

به عنوان مثال یکی از عفونت های شایع در فصل تابستان و شروع گرما عفونت های قارچی است که روی پوست بدن، شکم و دست ها ایجاد می شود.»

به گفته این متخصص پوست، عامل این بیماری نوعی قارچ است که روی پوست بدن همه افراد وجود دارد، ولی در شرایطی که گرما، تعریق و رطوبت وجود دارد، این قارچ سبب ایجاد ضایعات پوستی می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، توصیه می کند: «برای این که این اتفاق دوباره تکرار نشود، لازم است تا حد امکان از رطوبت، گرما و شرایطی که سبب تعریق می شود، پرهیز کنند.»

وی به دیگر عفونت های شایع در فصل تابستان اشاره می کند و می افزاید: «زردزخم یکی از این عفونت هاست که در فصل تابستان میان کودکان دیده می شود. زردزخم می تواند به دنبال گزش حشرات و دستکاری روی محل گزش ایجاد شود.»

به گفته این پزشک متخصص، این عفونت ها معمولا در فصل تابستان شیوع می یابد، چون هم شدت و تعداد گزش ها بیشتر است و هم گرما و رطوبت، محیط را مستعد رشد بهتر میکروب می کند.

مراقب استخرها باشید

روزهای گرم و طولانی تابستان که با اوقات فراغت بچه ها همراه می شود، فرصت خوبی است برای رفتن به استخرها و تفریح و ورزش در آب؛ اما همیشه متخصصان هشدار می دهند قبل از استفاده از استخر نکات ایمنی و بهداشتی را در نظر داشته باشید.

 

دکتر احسانی در این باره هشدار می دهد: «استفاده از استخرها گاهی باعث بروز عفونت های قارچی پوست می شود؛ این عفونت ها در محیط استخر، کفش ها و دمپایی های مخصوص استخر وجود دارد. در نتیجه پس از استفاده متناوب توسط افراد مختلف، این عفونت ها براحتی منتقل می شود.»

به گفته وی شیوع این عفونت ها در فصل گرما و محیط های مرطوب بیشتر می شود.

این پزشک متخصص می افزاید: «شیوع و سرایت عفونت های ویروسی مانند زگیل و تبخال نیز در فصل گرم و زمانی که رطوبت هوا بیشتر است، افزایش پیدا می کند.»

نشانه عفونت های پوستی

دکتر احسانی به نشانه های عفونت پوستی اشاره می کند و توضیح می دهد: «عفونت های قارچی به صورت لکه های قهوه ای در پوست نمایان می شود. این لک های قهوه ای رنگ ممکن است روی قسمت های مختلف بدن ظاهر شود و می تواند با خارش نیز همراه باشد. عفونت زردزخم نیز به صورت ترشح زردرنگ مشخص می شود.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می افزاید: «عفونت های ویروسی ممکن است با ترشح و ایجاد دانه های ریز آبدار مشخص شود. زگیل نیز عفونت ویروسی دیگری است که به صورت دانه هایی روی دست و پا نمایان می شود.»

به گفته وی، عفونت های قارچی که در محیط های استخرها اتفاق می افتد بیشتر مربوط به کف پاست و به صورت پوسته ریزی، التهاب و ضایعات پوستی و تاولی کف پا نمایان می شود.

چگونه از بروز عفونت های پوستی پیشگیری کنیم؟

دکتر احسانی با اشاره به این که شیوه های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های پوستی وجود دارد، می گوید: «شستشوی مکرر، استفاده از ضد عفونی کننده مناسب، استفاده از صابون و شامپوهای مناسب و اقدام بموقع برای درمان، از جمله شیوه های موثر برای کاهش احتمال بروز عفونت و انتشار آن است.»

وی تاکید می کند به محض این که نشانه های عفونت اولیه مشاهده می شود، باید برای درمان بموقع به پزشک متخصص مراجعه کرد.

وی تاکید می کند: «در استخرها باید از دمپایی های ضدعفونی شده استفاده کرد و هر فرد باید دمپایی و لوازم شخصی خود را همراه داشته باشد، تا احتمال بروز مشکلات به حداقل برسد.»

کرم های ضد آفتاب؛ محافظ پوست

چند سالی است استفاده از کرم های ضدآفتاب میان مردم رواج پیدا کرده است. حالا مردم می دانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، چه عوارضی برای آنها ایجاد خواهد کرد.

بنابراین افراد ترجیح می دهند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، پیشگیری از پیری زودرس و ایجاد چروک یا لکه های پوستی از این محصولات استفاده کنند. البته استفاده از این کرم ها مخصوص فصل خاصی نیست و هر وقت در محیط باز هستیم، باید از آنها استفاده کنیم.

دکتر احسانی با اشاره به دسته دوم مشکلات پوستی مربوط به فصل گرما می گوید: «همیشه استفاده از کرم های ضدآفتاب برای پیشگیری از بروز مشکلات و بیماری های پوستی به مردم توصیه می شود. همچنین مشخص شده است افرادی که در سال های گذشته و برای مدت طولانی از کرم های ضدآفتاب استفاده کرده اند، حداقل ۱۰ سال از کسانی که ضدآفتاب استفاده نمی کنند، جوان تر به نظر می رسند. بنابراین توصیه می شود در تابستان و روزهای گرم سال نیز از این کرم ها به دفعات بیشتر استفاده شود.»
jamejamonline

مراقبت از پوست در تابستان
4 (80%) 1 vote
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics