تاثیر میوه بر مو

تاثیر میوه بر مو

تاثیر میوه بر مو

میوه ها به دلیل دارا بودن املاح و موادمعدنى تأثیر بسزایى را در سلامت بدن، پوست و مو ایفا مى کنند. به طور متوسط میوه ها به مقدار قابل….

توجهى سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و آهن بوده و براى تأمین، رشد و استحکام پوست و مو بسیار مؤثر و سودمند هستند و انواع ویتامین ها را به بدن مى رسانند. انسان مى تواند با مصرف میوه ها مقدارى از کمبود غذایى خود راتأمین کنند، زیرا ترکیبات غذایى که براى بدن لازم است، کم و بیش در ساختمان میوه ها به کار رفته اند. همچنین مصرف مداوم میوه ها به دلیل داشتن آب، قندها، چربى ها، پروتئین ها، اسیدهاى آمینه، ویتامین ها و… در پیشگیرى از بیمارى هاى مختلف خصوصاً بیمارى هاى پوست و مو مانند ریزش مو و حتى درخشندگى، استحکام و رشد و نمو موها نقش چشمگیرى را ایفا مى کنند و حالت طراوت و زیبایى را به پوست و مو مى دهند، با توجه به این که علت اصلى ریزش مو در افراد، کمبود ویتامین، پروتئین و املاح معدنى است، بنابراین عدم مصرف میوه ها و سبزى ها صدمات جبران ناپذیرى را بر جاى مى گذارد.
دکتر «مسعود داوودى» محقق پوست و مو در این زمینه معتقد است: اصولاً میوه ها و سبزى هاى تازه انواع و اقسام ویتامین ها و موادمعدنى را به بدن مى رسانند و از آن جا که وجود این مواد در سلامت پوست و مو مؤثرند، بنابراین خوردن میوه ها مى تواند در سلامت و شادابى پوست و مو نقش مهمى را ایفا کنند. همچنین ویتامین هاى CوE موجود در میوه ها به دلیل داشتن خواص آنتى اکسیدانى، فرآیندهاى تخریبى موجود در پوست و مو را تاحدودى کاهش مى دهد و پوست و مو در اثر عوامل آسیب رسان بیرونى همچون آفتاب، داروها و سن و تغییر و تحولات موجود آسیب پذیر خواهند بود.

وى معتقد است: افراد فقط با مصرف و خوردن میوه هاى تازه مى توانند ویتامین هاى موجود در آن ها را جذب کنند و از تخریب و ریزش مو جلوگیرى نمایند، این در حالى است که عصاره آن ها و مالیدن آنها روى موى سر به دلیل عدم جذب فایده اى ندارد و حتى کرم هاى گیاهى نیز مى توانند باعث لطافت و مرطوب کنندگى پوست و مو شوند ولى باعث سلامت پوست و مو نمى شوند و موخوره ها را نیز از بین نمى برد.
دکتر «غلامحسین غفارپور» متخصص پوست و مو نیز معتقد است: مالیدن و خوردن میوه ها تفاوت چندانى در سلامت و رشد موها ندارد، فقط تاحدودى مى توانند پروتئین ها را به موها برسانند به عنوان مثال وجود ماده پروتئینى در گیاه سویا باعث درخشندگى موها مى شود ولى باعث استحکام موها نمى شود.همچنین موادى همچون روغن بادام شیرین به عنوان مرطوب کننده موها نقش مفیدى داشته ولى باعث سلامت موها نمى شود و موخوره ها را نیز از بین نمى برد.
«میترا روزبهانى» متخصص تغذیه در این زمینه مى گوید: میوه ها و سبزى ها به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنى نقش مهمى را در رشد و حفظ موها دارد، همچنین غذاهایى مانند نان و برنج که منابع قوى ویتامین B هستند مرکباتى همچون کیوى که منابع غنى ویتامین C هستند، نیز در رشد و نمو موها تأثیر بسزایى دارند. وى معتقد است: عنصر روى نیز که در موادى همچون گوشت قرمز و منابع پروتئینى یافت مى شود از جمله عناصرى است که باعث استحکام موها شده و از ریزش مو جلوگیرى مى کند، همچنین کمبود آهن که به صورت مخفى خود را نمایان مى سازد باعث خستگى، بى حالى و حتى ریزش موها مى شود بنابراین افراد خصوصاً زنان باید منابع حاوى آهن همچون گوشت قرمز، جگر، عدس، کشمش را در برنامه غذایى خود بگنجانند و از ویتامین هایى همچون A مانند جگر و ویتامین E مانند دانه هاى روغنى موجود در روغن کبد ماهى در این زمینه استفاده نمایند.

وى معتقد است: ویتامین بیوتین نیز که از خانواده ویتامین B است و حتى عنصر سلنیوم در رشد و حفظ موها تأثیر بسزایى دارند.
وى مى گوید: مصرف میوه ها به طور موضعى تأثیرى بر رشد و نمو موها ندارد، زیرا مدت زمان تماس با این مواد کوتاه است، همچنین شامپوهاى حاوى مواد پروتئینى نیز تأثیر مثبتى را بر روى استحکام و رشد موها ندارد، بنابراین توصیه مى شود تا افراد بیشتر خوردن میوه ها را در برنامه غذایى خود بگنجانند و از ویتامین ها و پروتئین هاى موجود در آن نهایت استفاده را ببرند.
دکتر «مونا بهار» متخصص پوست و مو نیز مى گوید: کمبود مواد غذایى و میوه ها ازمهمترین علل ریزش مو محسوب مى شود زنانى که عمدتاً براى پیشگیرى ازچاقى و افزایش وزن از رژیم هاى غلط غذایى که پایه آن ها براساس مصرف نکردن میوه ها و غذاهاى سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد قندى و نشاسته اى است، عوارضى همچون افزایش ریزش را به دنبال خواهد داشت. همچنین افرادى که به دلیل بیمارى ها مواد غذایى و میوه هاى کافى به آن ها نمى رسد، بیش از سایرین در معرض ریزش مو قرار مى گیرند. وى معتقد است: افراد براى تقویت موها و جلوگیرى از ریزش مو باید به مقدار قابل توجهى از میوه ها، سبزیجات، آب میوه هاى گوناگون همچون آب (خیار، هلو، انگور و…) استفاده نمایند. نوشیدن سه لیوان آب انگور در شبانه روز براى کسانى که در بیمارى هستند و براى پیشگیرى از ریزش مو بسیار مفید و مؤثر است.
وى مى گوید: کمبود ویتامین هاى B و همچنین سوءتغذیه نیز در ریزش مو ها نقش مهمى را ایفا مى کنند، بنابراین مصرف میوه هایى که حاوى این ویتامین ها هستند، نقش چشمگیرى در جلوگیرى از ریزش موها دارد، مصرف سبوس گندم، جو، پوست شلتوک برنج و ماءالشعیر، کاهو، گوجه فرنگى، شیر، کدو، انبه نیز از جمله منابع غذایى محسوب مى شوند که تأثیرات بسزایى را در رشد واستحکام موها ایفا مى کند.
وى مى گوید: ویتامین Aموجود در میوه هایى همچون زرد آلو، توت فرنگى و خرما نیز براى تقویت پوست و مو لازم است.
مصرف مغز ها نظیر نارگیل، پسته، بادام زمینى به دلیل داشتن پروتئین، ویتامین B1 و B2 براى درمان شوره سر و ریزش مو مفید است، همچنین مصرف موضعى روغن نارگیل و روغن بادام باعث تقویت و درخشندگى موها مى شود.
وى مى گوید: افراد مبتلا به شوره سر و ریزش مو مى توانند هفته اى یک یا دو مرتبه باروغن زیتون سرشان را ماساژ دهند که علاوه بر درخشندگى موها از سفید شدن مو نیز جلوگیرى مى کند.
وى در پایان مى گوید: کمبود مس نیز باعث اختلال در رشد مو و رنگدانه پوست مى شود که با مصرف میوه هایى همچون خرما، انجیر خشک، سیب قرمز، فندق ، گردو، مواد غذایى نظیر زرده تخم مرغ، جگر، دل و قلوه مى توان کمبود مس را جبران کرد و از ریزش مو ها به طور چشمگیرى جلوگیرى کرد

تاثیر میوه بر مو
رای دادن به این مطلب
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics