توضیحاتی در مورد قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان

قطره مولتی ویتامین,قطره AD,ویتامین AD

 

قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان   

قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان دادن قطره مولتی ویتامین یا آ+د از ۱۵ روزگی نوزاد شروع شده و روزانه ۲۰ قطره آ + د ، یا ۲۵ قطره مولتی ویتامین تا پایان دو سالگی به کودک داده می شود.

 

شیرخوارانی که شیر مادر می خورند، از هر نظری در وضعیت بهتری نسبت به شیرخوارانی هستند که با شیرخشک تغذیه می شوند. حتی در مورد ابتلا به آلرژی یا بیماری های مختلف از جمله اسهال و استفراغ این بچه ها در مصونیت بهتری قرار دارند.

 

شاید یک کودک شیرخشکی هم به نظر شاداب برسد، اما وقتی او را با یک کودک هم وزن و همسال خود که با شیر مادرش تغذیه می شود مقایسه کنیم در می یابیم با هم متفاوتند.

 

یک تفاوت ساده در این است که کودک اول فقط یک مزه را می شناسد، آن هم شیرخشکی است که می خورد. اما کودکی که شیر مادر می خورد با تنوعی از مزه ها که مادر در غذاهای خود می خورد آشناست. بنابراین این کودک به راحتی بعد از شش ماهگی غذای جامد را شروع می کند و خوب غذا می خورد.

 

تنها ویتامین مورد نیاز نوزادان ویتامین D است. بچه ها از بدو تولد تا شش ماه به غیر از شیر مادر هیچ نیاز دیگری ندارند، اما باید ویتامین D بدن شان تامین شود.

 

در کشورهای اروپایی و غربی به تنهایی قطره ویتامین D دارند، اما در کشور ما باید ویتامین D را تحت عنوان قطره AD یا مولتی ویتامین به بچه ها بدهیم.

 

بچه ها قطره AD را خیلی بهتر از مولتی ویتامین تحمل می کنند، چون از بوی قطره های مولتی ویتامین خوششان نمی آید. از میان قطره های AD نیز بعضی چرب تر و برخی آبکی ترند. سعی کنید نوع آبکی تر که بهتر تحمل می شود را تهیه کنید.

 

روزانه باید ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D به بچه ها برسد. پس برای این حتما و حتما نوع ایرانی قطره را تهیه کنید که در یک سی سی از آن این میزان وجود دارد (چه مولتی ویتامین و چه قطره AD)

 

انواع خارجی را که به صورت شربت هستند، باید حدود ۱۰ تا ۱۵ سی سی به بچه بدهید تا شاید این مقدار ویتامین D تامین شود.

 

یادتان باشد با این کار نسبت ویتامین ها را در بدن بچه به هم می زنید. اگر ویتامین A زیاد باشد، در طولانی مدت فشار داخل جمجمه بچه زیاد می شود و به او آسیب می رسد.

 

حالا سوال این است که چرا غربی ها که در زمینه تولید این ویتامین از ما جلوتر هم هستند این گونه مصرف نمی کنند؟ واقعیت این است که در کشورهای غربی داخل اکثر مواد غذایی ویتامین و حتی آهن (در شیر پاستوریزه) وجود دارد. در غذاهای کودکشان بسیاری مواد که در غذای بزرگسالان نیز هست، وجود دارد و این حساسیت آنقدر وجود ندارد.

 

به علاوه نکته مهم در اینجاست که آنها برای مصرف داخل خود قطره ویتامین D دارند، ولی آنچه با نام شربت های مختلف با ظاهر بسیار شکیل و گول زننده تولید می کنند برای صادرکردن است و در کشور خودشان استفاده نمی کنند.

 

بسیاری از والدین با هزینه بالا این شربت ها را تهیه می کنند، اما پس از مدتی متوجه می شوند کودکشان از نظر ویتامین D دچار کمبود است و نرمی استخوان گرفته است.

 

قطره آهن ایرانی بدمزه است اما لااقل می دانید وقتی آن را به بچه می دهید میزان لازم آهن را دریافت می کند.

 

آهن را باید از اول هفت ماهگی با غذای کمکی و البته در ادامه تغذیه با شیر مادر به بچه ها بدهید تا انشاءا… همه آنها سلامت و شاد باشند.

 

دادن قطره مولتی ویتامین یا آ+د از ۱۵ روزگی نوزاد شروع شده و روزانه ۲۰ قطره آ + د ، یا ۲۵ قطره مولتی ویتامین تا پایان دو سالگی به کودک داده می شود.

 

قطره آهن نیز از پایان شش ماهگی یعنی همزمان با شروع تغذیه تکمیلی کودک، روزانه ۱۵ قطره داده می شود و تا پایان دو سالگی باید داده شود.

 

نکته

۱ موقع دادن قطره به نوزاد، بهتر است به جای اینکه قطره ها را با قطره چکان داخل دهان کودک بریزید و آن را بشمارید، تعداد ۲۵ یا ۲۰ یا ۱۵ قطره را در یک قاشق مرباخوری بچکانید و یکجا و به آرامی با قاشق به کودک بدهید.

 

۲ بعد از دادن قطره آهن به کودک، مقداری آب جوشیده خنک به او بدهید تا از تاثیر آهن بر روی دندان ها و سیاه شدن آنها جلوگیری شود. اگر کودک گذاشت، بعد از دادن آب نیز می توانید با یک دستمال کاملا تمیز پارچه ای، دندان های او را به آرامی پاک کنید.

 

منبع:هفته نامه پزشکی سلام

توضیحاتی در مورد قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان
5 (100%) 1 vote
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics