خطوط پوستی و درمان آن

خطوط پوستی و درمان آن

ایجاد خطوط تقریبا” فرو رفـته پوستی که بیشـتر در نواحی تحـت کشــش بوجـود می آیـد. این عـارضه بسیار شـایع میباشد و بیشـتر در زنان در سنین جـوانـی و در حاملگی دیده میشود. بآ شـروع بلوغ جنسـی در بدن تحت تاثیر افزایش هورمونهای جنسی تغـییراتی بوجـود می آید. این تغـییرات در پسرها شـامل: رشـد مـو در صـورت، زیر بغـل و ناحیه عانه و بم شدن صدا و نیز بزرگ شدن آلت تناسلی میباشد.

در دخـترها شـامل: بزرگ شدن ســینه ها و شـروع عـادت ماهـیانه و هـمچنین بزرگ شـدن باسـن میباشـد. عـلاوه بر این تغــییرات، تغــییرات دیگـری نیـز بـوقـوع مـیپـوند کـه از این گـروه میـتوان به ایجـاد خطـوط پوستی اشاره کرد. با شروع بلــوغ جــثه افراد بطـور سریع رشد میکند و این رشد در دخترها بارزتر میباشـد چـون رشــد سـریـع میباشـد پوسـت توانائـی وفـق دادن خـود با این تغییر جــثـه نمیباشـد و در نتـیجه، بعلت شکسـتگی در فیبرهای الاسـتین که مسـئول کشـش پوسـت میباشند، پوست در نواحـی تحت کشش دچار خطوطهایی میشود و معمولا” به رنگ نقره ای در می آید.

این خطوط در پسـرها بیشتر در نواحی ران و بالای باسن و در دخـترها در نواحـی ران باسـن و سینه ها میباشد. البته در جاههای دیگری نیز میتواند دیده شود از جمله بازوها.
در ابتدا این خطـوط برجسـته و تحـریک پذیر میباشند و به مرور زمان صـاف شده و رنگ آن از قرمز به ارغوانی و در نهایت سفید یا نقره ای میشوند.
چه افرادی شانس بیشتری در ایجاد خطوط پوستی دارند؟
افراد با استعداد چاقی.
افراد با رشد جسمی سریع بویژه در بلوغ.
افراد با بیماری غدد درون ریز مانند: سندرم کوشینگ ( پر کاری غده فوق کلیوی ).
افرادی که به دلایلی از داروهای خوراکی یا تزریقی و یا کرمهای کورتون بمدت طولانی مصرف میکنند.

و در نهایت خانمهای حامله که بیشتر این خطـوط در روی شکم، رانها، باسن و سینه ها دیده میشود.

بعد از بــلوغ و پایان حاملگی ممکن است این خطوط کم واضح تر شوند ولی از بین نمی روند و تا آخر عمرباقی میمانند.
برای پیشگـیری از این عـارضه میتوان از آماده کردن پوست برای افزایش وسعت آن با چرب کردن و مـاساژ دادن مکرر سـود جست .البته در مواردی میـتوان از ویتـامـین ای و کرمهای موضـعی آمـونیـوم لاکـتات با در صـد های متـفاوت و تره تینوئن برای پیشـگیری اسـتفاده کرد که باید تحـت نظـر پزشـک تجـویز شود و نیاز به پیگـیری و مراقبـت پزشـک مربوطـه دارد. در ضمن چون هر نوع دارو در دوران حاملگی میتـواند اثر سـو ء بر روی جنیـن داشـته باشـد بایـد حتـما” تحـت نظر یک پزشک متخصص پوست و یک پزشک متخصص زنان و زایمان این داروها تجویز شود. درمان این خطوط نیز گسترده میباشد و میتوان از داروهای موضعی گرفته تا خوراکی و میکرودرم ابرشن و لیزر استفاده نمود.

خطوط پوستی و درمان آن
رای دادن به این مطلب
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics