علت سیاهی دور چشم

چرا بعضی ها دور چشمشان سیاه است؟ -  www.FaraModel.ir

پوست زیر چشم به دلیل نازک بودن یکی از ظریف ترین قسمت های بدن است. مقدار زیادی عروق خونی در ناحیه حساس و آسیب پذیر چشم ها وجود دارند که اگر این عروق خونی مسدود شوند به ظاهر شدن حلقه های سیاه اطراف چشم کمک می کنند.

لایه هایی از چربی و عضلات، اطراف چشم را در بر گرفته اند. کار عضلات، نگهداری چربی های اطراف پلک های بالا و پائین، در جای اصلی خود است. هنگامی که پیرمی شویم، پوست و عضلات حالت کشسانی و الاستیسیته خود را از دست می دهد. این امر باعث شل شدن و افتادگی پوست اطراف چشم ها می گردد.
سیاهی اطراف چشم ها می تواند به چند دلیل ایجاد شود. وراثت یکی از عوامل پیدایش سیاهی اطراف چشم به شمار می رود که در پوست های روشن بیشترمشاهده می شود. کم خوابی و بد خوابی نیز یکی دیگر از دلایل پدیدار شدن عروق خونی در زیر چشم ها می باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث پیدایش لک ها و چروک های زود رس شده و سیاهی اطراف چشم را نیز به دنبال دارد.
افزایش سن یکی دیگر ازعواملی است که باعث نازک شدن لایه های چربی اطراف چشم می شود، این امر سبب پیدایش فرورفتگی زیر چشم ها می گردد. کسانی که کاهش وزن داشته اند نیز دچار این عارضه می شوند. پوست اطراف چشم نازک‌ترین پوستی است که در بدن وجود دارد و به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر است و در مقابل تحریک‌ها به سرعت واکنش نشان می‌دهد. حلقه‌های سیاهی که گاهی اطراف چشم مشاهده می کنیم، در واقع مویرگ‌های خونی هستند که هاله‌ای سیاه رنگ به وجود می‌آورند. سیاهی دور چشم علل متفاوتی دارد. شایعترین علت ژنتیکی و ارثی است. عواملی دیگر مثل ضربات پیگمانتاسیون پس از التهاب یا تحریک هورمون ملانین ساز به هر دلیلی می تواند باعث این حالت شود.گاهی این تغییر رنگ در اثر عوامل شیمیایی مثل جیوه یا نقره می تواند باعث تغییر رنگ آبی، قهوه ای، خاکستری می شود. درمان با مینوسیکلین به عنوان یک عارضه دراز مدت می تواند باعث رنگ خاکستری پلکها شود.بعلاوه ترکیبات آرایشی دارای مواد فتوتوکسیک از جمله پسورالن می تواند باعث افزایش رنگدانه در ناحیه پلک شود.

اگزما و لیکن پلان به دلیل ایجاد التهاب می تواند باعث تغییر رنگ پلکها شود. گاهی آلرژی و ناراحتی‌های کلیه می‌تواند از جمله دلایل تیره‌تر‌شدن این حلقه‌ها باشد.البته کمبود ویتامین K ، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها و نیز بی‌خوابی از دیگر عوامل شایع در ایجاد این حلقه‌هاست و هرچه سن بالاتر رود با توجه به نازک‌ترشدن پوست، حلقه‌های دور چشم تیره‌تر می‌شوند.
منبع : سلامتیران

علت سیاهی دور چشم
رای دادن به این مطلب
اشتراک:


۱ دیدگاه

نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics