مضرات استفاده از ناخنهاى مصنوعى

مضرات استفاده از ناخنهاى مصنوعى

ناخن یکى از ضمایم پوستى است که نقش مهمى را در کارهاى دست و زیبایى آن ایفا مى کند، لذا ازگذشته هاى دور همیشه زنان سعى مى کردند تا ناخن هاى خود را زیباتر جلوه دهند و تغییرات مختلفى را از نظر رنگ، فرم و شکل به ناخن ها بدهند، بنابراین براى برطرف کردن تغییرات ناخن و حاشیه آن، بیماریهاى مختلف ناخن و به طور کلى براى زیبا کردن و تغییر شکل دادن ظاهر ناخن کارهاى متعددى انجام مى دادند. یکى از روشهایى که زنان براى زیبا کردن ناخن هاى خود به کار مى برند، استفاده از ناخن هاى مصنوعى یا موادى است که سطح یا شکل ناخن را به فرم دلخواه در آورد، هرچند که تحقیقات در سالهاى اخیر روشن کرده است استفاده از اینگونه ناخنها و حتى کاشت آنها مى تواند باعث بروز عوارضى براى این افراد شود.

دکتر «حبیب انصارین» استاد دانشگاه علوم پزشکى ایران و متخصص پوست و مو معتقد است: امروزه زنان به دو دلیل از ناخنهاى مصنوعى یا کاشت ناخن استفاده مى کنند، یکى به دلیل بیماریهاى مختلفى است که صفحه ناخن از بین رفته و تغییر شکل یافته است و براى پوشاندن این آسیب از ناخن هاى مصنوعى استفاده مى شود. همچنین دسته دیگرى از زنان به دلیل زیبایى به کاشت ناخن هاى مصنوعى به روشهاى مختلفى روى مى آورند.
وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى بعد از تمیز کردن سطح ناخن به اندازه ناخن بریده مى شوند و توسط چسبهاى مخصوصى چسبانده مى شوند که یا رنگى بوده و یا اینکه بعد از چسباندن توسط لاکهاى مختلفى به دلخواه رنگ مى شوند، ناخن هاى مصنوعى (ورقه هاى پلاستیکى) معمولاً سه ، چهار روز بیشتر نباید باقى بمانند زیرا اولاً در برخورد با مواد شوینده و مواد شیمیایى سبب جدا شدن آنها مى شود و ثانیاً تبخیر ترکیبات ناخن موجب جدا شدن آنها مى شودکه در صورت باقى ماندن صدماتى را براى ناخن ها بوجود مى آورد. وى مى گوید: ناخنهاى مصنوعى به دو فرم کاشته مى شوند؛ در ابتدا مانند پر کردن دندان توسط وسیله اى دور حاشیه ناخن قرار مى گیرند و محکم مى شوند ودر این صورت صفحه ناخن کاملاً صاف شده و به اصطلاح حاشیه ناخنها مانیکور مى شوند و با موادى که حاوى فایبرگلاس است آن ناحیه را پر مى کنند و به اندازه دلخواه در مى آورند.
همچنین به دلیل اینکه ناخن دائماً در حال رشد است بعد از مدتها باعث بوجود آمدن فاصله بین ناخن اصلى و ناخن کاشته شده مى شود که مرتباً باید تعویض شود تا فرم آن به صورت درستى حفظ شود.
وى معتقداست ناخن هاى مصنوعى به دلیل اینکه روى ناخن طبیعى گذاشته مى شوند توسط چسبهاى خاصى محکم مى شوند، دائماً باید تعویض شوند که همین امر مى تواند باعث دردناک شدن ناخن ها و حتى باقى مانده روى ناخن باعث جدا شدن ناخن ها شوند.
وى درباره عوارض اینگونه ناخن ها و کاشت آنها مى گوید: درماتیت (اگزماى تماسى) که به دلیل تحریک و آلرژیک در پوست دور ناخن و در قسمتهاى مختلف بدن ایجاد مى شود از مهمترین عوارضى است که دراثر استفاده از ناخن ها بوجود مى آید؛ همچنین براساس گزارشات به دست آمده افراد آرایشگرى که کار کاشت ناخن را انجام مى دهند به علت آزاد شدن سم سیانید و بخار ناشى از آن دچار مسمومیت مى شوند.
وى مى گوید: همچنین در اثر استفاده از این ناخن ها انیکولایزیس که در واقع کندگى لبه آزاد ناخن از بستر است ایجاد مى شود، ناصافى، تغییر ناخن، خط خط شدن آن، شکنندگى و خرد شدن ناخن نیز در اثر استفاده از ناخن هاى مصنوعى به وجود مى آید؛ حتى بعضى از مواقع ناخن به طور کامل از بین مى رود و تغییراتى در رنگ ناخن ها بوجود مى آید.
التهاب حاشیه ناخن، و بروز عفونتهاى معمولى یا قارچى نیز از دیگر عوارض آن است. در ادامه دکتر «داوود مسعودى» متخصص پوست ومو نیز معتقد است: اصولاً ناخن هاى مصنوعى به دلیل اینکه به ناخن ها زیبایى و تنوع داده و عیوب ناخن هاى بیمار و تغییر شکل داده شده را مى پوشاند مورد تقاضاى زنان قرار مى گیرد.
وى مى گوید: ناخنهاى مصنوعى به چند حالت در بازار موجود است و مورد استفاده زنان قرار مى گیرد. بعضى از آنها که به شکل آماده موجودند، روى ناخن ریخته شده و سپس شکل مى گیرند، این نوع از ناخن هاى مصنوعى بى رنگ بوده و افراد بنا به دلخواه خود مى توانند از انواع لاکها براى زیباتر کردن آنها استفاده کنند و نیاز به چسب ندارند. وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى که توسط چسب هاى مخصوص روى ناخن قرار مى گیرد باعث بروز عوارضى همچون انواع آلرژى هاى پوستى مى شود که با عوارض قرمزى، التهاب، پوسته ریزى و خارش ظاهر مى شوند؛ همین بعضى از انواع این نوع از ناخن ها ممکن است پس از چند بار استفاده حساسیتى در فرد ایجاد نکند ولى پس از استفاده مکرر این حساسیتها بروز مى کند که در این صورت ناخن دچار آسیب وتغییر شکل مى شود؛ همچنین در این موارد صفحه ناخن تغییر رنگ مى دهد که این مسأله به صورت موقت و گاهى طولانى مدت روى ناخن تظاهر مى کند.
وى معتقد است؛ آلرژى به چسبهایى که براى قرار گرفتن ناخن هاى مصنوعى روى ناخن مورد استفاده قرار مى گیرد در زنان بیشتر مشاهده مى شود. در صورت عوارض مذکور زنان باید از داروهاى ضدحساسیت که اکثراً کورتونهاى موضعى هستند براى بهبودى استفاده نمایند. دکتر «غلامحسین غفارپور» متخصص پوست و مو معتقد است چسبهایى که براى استحکام ناخن هاى مصنوعى به کار مى روند بعد از مدتها باعث عوارضى براى مصرف کنندگان مى شود که از این عوارض مى توان به خالى شدن ناخن هاى طبیعى ، سوراخ شدن ، چروکیده و شکنندگى و بد رنگ شدن آنها اشاره کرد که امکان باقى ماندن آن تا آخر عمر روى ناخن فرد وجود دارد.
البته باید گفت این عوارض در افراد به صورت متفاوت بروز مى کند. وى مى گوید: بهترین روش براى جدا کردن ناخن هاى مصنوعى استفاده از آب ولرم است که در این حالت ناخن ها خود به خود جدا مى شوند؛ زنان مى توانند براى بهبودى عوارض چسب ناخن از کرم هاى مرطوب کننده مانند «اوسرین» استفاده نمایند.
«لیلا روانبخش» آرایشگر معتقد است: در صورتى که عمل کاشت ناخن به طور بهداشتى و مناسب انجام نشود عفونتهاى قارچى را در افراد افزایش مى دهد و همچنین به دلیل اینکه پوست کناره ناخن در بعضى ازمواقع دچار خونریزى مى شود و وسایل متناسب با این کار را آلوده مى کند در صورت عدم رعایت بهداشت و آلودگى، احتمال انتقال بیماریهاى ویروسى همچون ایدز و هپاتیت را افزایش مى دهد. وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى به خودى خود باعث عوارض نمى شود بلکه چسب آن باعث عدم رسیدن هوا به ناخن ها شده و به مرور زمان ناخنها از حالت طبیعى خود خارج و خشک مى شوند و حتى رنگ آنها به صورت نارنجى کمرنگ در مى آید.
«عاطفه محمودى» کارشناس بهداشت پوست نیز معتقد است ؛ زنانى که از مانیکور و کاشت ناخن براى زیباتر جلوه دادن ناخن ها استفاده مى کنند التهاب پوست دور آن افزایش مى یابد. وى مى گوید: براى چسباندن ناخن از حلالهاى مختلفى استفاده مى شود بنابراین به دلیل حل شدن لایه محافظ ناخن در ناخن مصنوعى، ناخن ها حالت استحکام و محافظ خود را از دست مى دهند و حالت نرمى شکل پیدا مى کنند و آسیب پذیرتر مى شوند و میکروبها خصوصاً عفونتهاى قارچى به راحتى وارد لایه زیرین ناخن مى شود همچنین براى ترمیم ناخن از مواد ضد قارچ استفاده مى شوند، که متأسفانه باعث سوزش پوست کنار ناخن مى شود.
وى معتقد است: زنانى که براى زیبا شدن ناخن هاى خود از مانیکور وکاشت ناخن استفاده مى کنند در صورت خون آلود شدن دست و آلوده شدن قیچى و وسایل مورد استفاده باید رعایت احتیاط و مسائل بهداشتى را بکنند زیرا استفاده از این وسایل آلوده تا مدت ۲۰ دقیقه مى تواند عفونتهاى ایدز و هپاتیت را به فرددیگرى انتقال دهد. وى در پایان مى گوید: ناخن از ۷ قسمت تشکیل شده است، ماتریکس که باعث رشد ناخن ها مى شود؛ صفحه ناخن که سلولهاى آن شاخى شده و به حالت ضخیم درمى آید؛ فیتیکول ، لایه نازکى که روى ناخن قرار مى گیرد؛ بستر ناخن که زیر صفحه ناخن قرار مى گیرد و باعث چسبیدن ناخن به سطح زیرین مى شود؛ هلال ناخن ؛شیار ناخن که قابل رویت نیست؛ زیر ناخن (قسمتى از پوست که زیر لبه آزاد ناخن قرار گرفته و از بروز عفونت به داخل ناخن جلوگیرى و محافظت مى کند) بنابراین ناخن ها در اثر تغییرات طبیعى و غیرطبیعى ، بیماریهاى پوستى و دیگر بیماریهاى داخلى سیستم ایمنى مانند بیمارى هاى دریچه قلب، ریه، صدف (پسوریازیس) ، عروقى باعث تغییر شکل ناخن مى شوند و در این حالت آنها به شکل چخماقى و فرو رفته ، انحنا یافته ، ضخیم شدن، شیار شیار شدن و بوجود آمدن لکه هاى رنگى روى ناخن مى شوند.

مضرات استفاده از ناخنهاى مصنوعى
رای دادن به این مطلب
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

web statistics